Effi prožektorivalguses: Antoniuse moeetendus

Tartu Loomemajanduskeskuse poolt ellu kutsutud Antoniuse moeetendus sai alguse 2013. aastal Antoniuse õues Tartus, kuna regioonis puudus platvorm, mis oli mõeldud just küpsevatele disaineritele. Algselt oli ürituse eesmärgiks tutvustada Tartu Loomemajanduskeskuse inkubantide, Antoniuse õues tegutsevate kunstnike ning Kõrgema Kunstikooli Pallas vilistlaste moeloomingut ja käsitöömeisterlikkust. Tänaseks on Antoniuse moeetendusest välja kasvanud rahvusvaheliselt tunnustatud noordisainerite ready-to-wear kollektsioone tutvustav moesündmus. Etenduse eesmärgiks on aidata noortel disaineritel siseneda nii kodu- kui ka rahvusvahelistele turgudele ning moelavadele.

Igal aastal laekub konkurssi raames umbes 30-40 kavandit, kuid 2015. aastal kasvas see arv rekordiliselt 65 kavandini. Kui varasemalt on kõikide kandideerijate seast välja valitud 20 ja rohkem disainerit, siis alates 2020. aastast pööratakse rohkem tähelepanu kvaliteedile ning oma kollektsiooni pääsevad esitlema ainult 8-12 disainerit. 

Foto: Sadu-Triste Juurikas

Esimestel aastatel oodati osalema rohkem kunstilisi kollektsioone, mis tavavaatajale võisid tunduda kohati pöörased. Disaineritel lasti loovusel lennata ja igapäevane kantavus jäeti tagaplaanile. Ürituse suund võttis pöörde 2016. aastal, mil põhiliseks etenduse märksõnaks sai ready-to-wear. Tänaseni kutsutakse oma kollektsioone näitama disainereid, kes keskenduvad praktilisusele, tootmisele ja müügiedule. Läbivaks kollektsioonide iseloomujoonteks on nüüdisaegsus, kvaliteetsed materjalid, hästiistuvad lõiked ning läbimõeldud stilistika. 

Antoniuse moeetenduse eripäraks võis pidada ka seda, et lavalaudadel kõndivaid modelle saatis live-muusika. Oma muusikalist loomingut on mänginud näiteks Cathouse Radio, Silver Sepp, NOËP, Ashilevi ja Mick Pedaja. Alates 2019. aastast on iga etendust saatnud just see muusika, mis on disainerite endi meelest kollektsioonile kõige lähem ja sobivam, moodustades laval ühtse terviku. 

DISAINERID

Läbi aegade on Antoniuse moeetenduse raames enda kollektsioone esitlenud mitmed tipptegijad. Esimese Antoniuse moeetenduse ajal, 2013. aastal, tutvustasid oma kollektsioone avalikkusele näiteks sellised disainerid nagu Liisa Soolepp, Kairi Lentsius, Xenia joost, Kalle HT, kes praegu on tuntud kui ka tunnustatud tegijad nii Eesti kui laias maailmas. Hiljem on olnud osad neist žüriiliikmeteks, andes tagasiside järgnevatele generatsioonidele. 

Foto: Gabriela Liivamägi

Lisaks on Antoniuse moeetendus aasta-aastalt kasvanud üha laiahaardelisemaks. Kui kahel esimesel tegutsemisaastal oli Antoniuse moeetendus Tartukeskne, siis tänu ihaldusväärsetele auhindadele liitusid etendusega ka Tallinnas tegutsevad moeloojad. 2017. aastal alustati koostööd Läti moeinkubaatoriga Magnetic Latvia ning 2018. aastal osalesid disainerid ka St. Petersburgi Rahvusvahelisest Disainikoolist. Antoniuse moeetendusel on osalenud disainerid nii Lätist, Leedust kui ka Venemaalt. Kõige eksootilisemaks osavõtjaks võib tänaseni pidada noort moeloojat Usbekistanist. 

Eksperdid

Eksperdid on läbi aegade olnud väga mitmekesised. Osa on võtnud moeeksperdid Eestist ja välisriikidest näiteks Lille’i ja Robaux’ moeinkubaatori juht Aleksandra Pisco, Riia moenädala peakorraldaja Elena Strahova, Islandi kunstiakadeemia juht Katrin Karadottir, Vogue Italia ajakirjanik Riccardo Terzo, L’Officiel Baltic peatoimetaja Liga Zemture ning tunnustatud moeekspert Marina Skulskaja Peterburist.

Foto: Sadu-Triste Juurikas

Kaasa on teinud aja jooksul mitmed moeeksperdid ka Eestist: moekunstnik ja stilist Gerly Tinn, fotograaf Madis Palm, moekunstnik, stilist ja moeajakirjanik Anu Lensment, ehtekunstnik Tanel Veenre, moeajakirja Säde peatoimetaja Kristi Pärn Valdoja jpt.

Auhinnad

Antoniuse moeetenduse auhindade eesmärk on aidata disainerid erinevatesse poodidesse, välisturgudele ja messidele. Antoniuse moeetenduse võitjad on saanud ekspordi toetuseks rahalisi auhindu, käinud moeüritusel Le Marché des Modes, saanud kuuajalise praktiseerimisvõimaluse Prantsusmaal Lille moeinkubaatoris ning osalemispääsme Riga Fshion Weekile ja showroomi. 2015. aastal käis võidukollektsioon Eesti EXPO moeväljapanekul Milanos. Lisaks on käinud Antoniuse moeetenduse võitjad Moskvas toimuval moedisainerite näitusel Russkii Siluet. Lisaks on disainerite kollektsioone avaldatud nii kodu- kui ka välismaistes ajakirjades. 2020. aastal said kaks disainerit kajastus ajakiri L’Officiel Baltic.

Läbi aegade on Antoniuse moeetendusel olnud tihe koostöö Tallinna Loomeinkubaatoriga, kes on valinud osalevaid disainerid oma erinevatesse õppeprogrammidesse ning Tallinn Design House’i müügiplatvormile. Auhindu on jaganud ka mitmed toetajada, sh Abakhan, Lõunakeskus ning Tasku.

Alates 2017. aastast on aga Kaubamaja igal aastal välja pannud ihaldusväärse auhinna. Nii mõnedki disainerid on saanud võimaluse müüa oma tooteid Kaubamaja Tartu naistemaailma pop-up poes.

Foto: Mai-Liis Sipria